Odbor kompatibility s právem ES
Úřad vlády ČR
I S A P
Informační Systém pro Aproximaci Práva
Databáze č. 17 : Databáze judikatury
ă Odbor kompatibility s právem ES, Úřad vlády ČR - určeno pouze pro potřebu ministerstev a ostatních ústředních orgánů

Číslo (Kód CELEX):
Number (CELEX Code):
61988J0047
Název:
Title:
Judgment of the Court of 11 December 1990.
Commission of the European Communities v Kingdom of Denmark.
Article 95 of the EEC Treaty - Registration duty - Absence of
domestic production.
Case C-47/88.
Publikace:
Publication:
European Court Reports 1990 page I-4509
Předmět (klíčová slova):
Keywords
Související předpisy:
Corresponding acts:
Odkaz na souvisejicí judikáty:
Corresponding Judgements:
    Stier Case 31/67 Stier v Hauptzollamt Hamburg-Ericus [1968] ECR 235
    · Ianelli Case 74/76 Iannelli v Meroni [1977] ECR 557
    667J0031
    676J0074
Plný text:
Fulltext:
Ne

Fakta:
Danish law provides for a registration duty on imported new and used cars which gave rise to an action of the Commission under Article 169.
With respect to new cars, a duty is levied upon first registration of the vehicle within the Danish territory. The rates applicable to private vehicles are calculated by reference to the value of the vehicle, including value-added tax. For a purchase price of up to 19.750 DKR, the registration duty is 105 % of the price, for any amount in excess of this, the rate is 180 % of the price.
With respect to used cars, a registration duty is levied only on imported cars but not on cars which had already been registered in Denmark. The taxable value of imported used cars is equal to 100 % of the price of the vehicle when new where it is less than six months old and 90 % of that price where it is more than six months old. On the other hand, the sale of vehicles already registered in Denmark does not give rise to payment of a further registration duty.
The Commission claimed that Denmark had failed to fulfil its obligations under Article 95 of the Treaty (1) “by charging (…) such a high registration duty on private motor cars that the free movement of goods within the Community is impeded” and (2) because the registration duty for imported used motor vehicles is generally assessed on the basis of an estimated value which is higher than the real value of the vehicle with the result that imported used motor vehicles are taxed more heavily than motor vehicles which are sold on the domestic market after being registered in Denmark”
Denmark, on the other hand, contended that as to the new-car registration duty there could be no violation of Article 95 of the Treaty for it did not have any car production of its own. With respect to used cars, the Danish Government pointed out that while “domestic used cars” were not subject to a registration duty, however, a registration duty had been paid earlier upon the importation; this registration duty was still incorporated in the value of the domestic used car and thus no discrimination could occur.

Rozsudek ESD ze dne 11. prosince 1990
Věc C47/88
Commission v Kingdom of Denmark
[1990]ECR I-4509
“ Used car tax - zdanění ojetých aut”
Fakta
Dánské právo zná institut registrační daňové povinnosti vztahující se na dovážené nové i ojeté automobily, což přimělo Komisi ES k iniciativě na základě čl.169 Smlouvy ES.
Pokud jde o nová auta, je daň uvalována na první registraci automobilu na dánském území. Sazba ukládané na soukromá vozidla je vyměřena dle hodnoty vozidla, včetně DPH. V rozmezí nákupní ceny vozu do 19. 750 DK činí zdanitelná hodnota 105% této ceny, pro jakékoliv jiné částky nespadající do výše uvedeného rozmezí činí hodnota pro účely registrace 180% nákupní ceny.
Pokud jde o ojeté automobily, pak se registrační povinnost týká jen dovážených automobilů, ne ovšem takových, které už v Dánsku registrované někdy byly. Sazba registračních daňových povinností na dovážená ojetá auta je odvozena ze 100% ceny vozu, jeli nový či “starý” max. 6 měsíců, a z 90% ceny, je-li “starší” 6 měsíců. Na druhé straně prodej vozů již v Dánsku regis
t
rovaných nezakládá další povinnost registrační daně.
Komise se domnívala, že Dánsko nedodrželo svůj závazek dle článku 95 Smlouvy ES jednak 1) tím, že si účtovalo takovéto vysoké registrační poplatky na soukromá motorová auta, čímž bránilo (omezovalo) volnému pohybu zboží v rámci ES a dále 2) tím, že registrační povinnost vztahující se na dovážené ojeté motorové vozy je obecně vyměřována na základě odhadní hodnoty vozu, která je vyšší než reálná cena - s tím důsledkem, že dovážené ojeté motorové vozy po
d
léhají vyšší daňové zátěži než motorové vozy, které jsou prodávány na domácím trhu poté, co již v Dánsku byly registrovány.
Dánsko argumentovalo tvrzením, že pokud jde o registrační platební povinnost týkající se nových aut, nelze hovořit o porušení čl. 95 Smlouvy ES, neboť Dánsko nevyvíjí žádnou vlastní automobilovou výrobu. Pokud se jednalo o auta ojetá, dánská vláda poukazovala na to, že zatímco “ domácí ojetá auta” ( tedy auta prodávaná na dánském trhu) nepodléhají registrační povinnosti, i tak byl
a
registrační platba zaplacena už dříve při dovozu; tato registrační povinnost byla tedy zahrnuta do ceny domácích ojetých aut - a tudíž v tomto případě nelze hovořit o diskriminaci.


Názor soudu a komentář:
As to the registration duty on new motor vehicles, the Court indeed agrees that Article 95 of the Treaty does not apply since Denmark had no car production. “Article 95 expressly prohibits the imposition on products from other Member States of internal taxation in excess of that imposed on similar domestic products or internal taxation of such nature as to afford indirect protection to other products”. The aim of this provision “is to ensure free movement of goods between the Member States in normal conditions of competition by the elimination of all forms of protection which may result from the application of internal taxation that discriminates against products from other Member States. Thus Article 95 must guarantee the complete neutrality of internal taxation as regards competition between domestic products and imported products”. Consequently, this provision cannot apply where there are no similar or competing domestic products.
The Court, however, points out that it had held in ()
Stier
that the Member States could not lawfully impose charges so high as to amount to an impediment on the free movement of the goods concerned where Article 95 was inapplicable due to the fact that no competing national products existed. In such a case, Article 30 of the Treaty prohibiting restrictions to the free movement of goods applies. In the present case, however, the Court does not follow this line of argument because the Commission had solely claimed a violation of Article 95.
Turning to the registration duty on used cars, the Court finds that Article 95 of the Treaty applies because although there is no car production in Denmark, there are “competing domestic products” on the used-car market: “A product becomes a domestic product as soon as it has been imported and placed on the market.” The Court leaves open the question whether the registration duty paid upon original importation of the “domestic used car” was still incorporated in its value when resold. With reference to its judgement in
Iannelli,
however, it points out that Article 95 does not only concern the rate of internal taxation “but also the basis of assessment and detailed rules for levying the tax”; the provision thus also covers the “taxable value” of used cars challenged by the Commission in the present case. The laying down of a minimum taxable value of 90 % of the value of the car when new, the Court finds so as to constitute “generally manifest over-taxation of vehicles in comparison to residual registration duty in the case of previously used cars bought on the Danish market, whatever age or condition”. Consequently, it rules Denmark had violated its obligations under Article 95 of the Treaty “by imposing a registration duty on imported used motor vehicles based on an estimated value which is higher than the real value of the vehicle with the result that imported used cars are taxed more heavily than used motor vehicles which are sold on the domestic market after being registered in Denmark”.

Názor soudu a komentář
Pokud se týká registrační povinnosti v případě nových motorových vozidel, Soud skutečně souhlasí s tím, že článek 95 Smlouvy ES nelze v tomto případě aplikovat, neboť Dánsko nemá žádnou vlastní automobilovou výrobu. “ Článek 95 Smlouvy ES výslovně zakazuje podrobit výrobky z jiných členských států vyššímu vnitřnímu zdanění, než tomu, jemuž jsou podrobeny podobné výrobky domácí, a nebo vnitřnímu zdanění takové povahy, které by poskytovalo jiným výrobkům nepřímou ochranu.” Cílem tohoto ustanovení je “ zajistit při zachování běžných ( normálních ) podmínek

volný pohyb zboží mezi členskými státy takovým způsobem, že se odstraní všechny druhy ochrany, které mohou vyplývat ze zavádění vnitřních daní, jež diskriminují výrobky z ostatních členských států. Proto čl. 95 musí garantovat plnou neutralitu vnitřního z
d
anění co se týče soutěže mezi domácím a dováženým zbožím.” Tudíž toto ustanovení nelze aplikovat v případech, kdy neexistují žádné podobné či konkurující si výrobky. Soud ale dále konstatuje, že již v případě
Stier
shledal, že členský stát nemohl nebyl oprávněn legálně uvalit poplatky v takové výši, aby představovaly překážku ve volném pohybu zboží - i když čl. 95 Smlouvy ES nebyl aplikovatelný kvůli skutečnosti, že neexistují žádné domácí konkurující výrobky. V tomto případě totiž nachází své uplatnění článek 30 Smlouvy ES, který obecně zakazuje omezování volného pohybu zboží. V našem případě však Soud nesleduje právě popsaný způsob řešení, neboť Komise ES výhradně uplatňovala a odvolávala se na článek 95 Smlouvy ES.
V případě registrační daňové povinnosti, jíž podléhají ojetá auta, Soud shledává, že v tomto případě se dá ustanovení článku 95 Smlouvy ES použít, neboť ačkoliv Dánsko žádnou vlastní výrobu automobilů neprovozuje, i tak zde existují “ konkurenční domácí výrobky” na trhu s ojetými auty : “
V
ýrobek se stává domácím, jakmile byl dovezen a zaujal své místo na trhu ”. Soud ponechává otevřenou otázku, zda registrační povinná platba uvalená na dovoz “ domácích ojetých aut” jako takový, byla zahrnuta v ceně při jejich dalších prodejích. S odkazem
na rozsudek
Ianneli
se ale poukazuje, že čl. 95 Smlouvy ES se netýká jenom sazby vnitřního zdanění, “ ale též základu výpočtu a detailních pravidel pro uvalení daně” ; ustanovení tak pokrývá také “ zdanitelnou cenu” ojetých aut – napadenou v našem případě Komisí ES. Uložení minimální zdanitelné ceny ve výši 90 % z ceny nového auta; Soud toto shledává jako základ pro “ obecně zřejmé excesivní daňové zatížení aut v porovnání s registrační povinností v případech předcházejících zakoupených ojetých aut na dá
n
ském trhu - ať už v jakémkoliv stavu a stáří.” Tudíž se vyvozuje, že Dánsko porušilo svoji povinnost plynoucí z článku 95 Smlouvy ES tím, že uvalilo registrační platební povinnost na dovážené motorové vozy, která se zakládala na odhadnuté hodnotě vozu, jež je vyšší než jeho skutečná hodnota - a to s tím důsledkem, že dovážená ojetá auta jsou zdaňována ve větší míře než ojetá auta, která se prodávají na domácím trhu poté, co již byla v Dánsku registrována.
Odkazy na další rozsudky ESD
- Stier case 31/67 Stier v Hauptzollamt Hamburg-Ericus /1968/ ECR 235
-
Ianelli Case 74/76 Ianelli v Meroni /1977/ ECR 557



Odkaz na Bílou knihu

Příloha 21, str. 7-9


Shrnutí (Summary of the Judgment):


Plný text judikátu (Entire text of the Judgment):