Odbor kompatibility s právem ES
Úřad vlády ČR
I S A P
Informační Systém pro Aproximaci Práva
Databáze č. 17 : Databáze judikatury
ă Odbor kompatibility s právem ES, Úřad vlády ČR - určeno pouze pro potřebu ministerstev a ostatních ústředních orgánů

Číslo (Kód CELEX):
Number (CELEX Code):
61982J0297
Název:
Title:
JUDGMENT OF THE COURT (FIFTH CHAMBER) OF 26 OCTOBER 1983. DE SAMVIRKENDE DANSKE LANDBOFORENINGEN V MINISTERIET FOR SKATTER OG AFGIFTER (MINISTRY OF FISCAL AFFAIRS). REFERENCE FOR A PRELIMINARY RULING FROM THE OSTRE LANDSRET. LAND TAX PAYABLE TO THE STATE IN RESPECT OF AGRICULTURAL PROPERTY - VALIDITY UNDER COMMUNITY LAW. CASE 297/82.
Publikace:
Publication:
REPORTS OF CASES 1983 PAGES 3299 - 3321
Předmět (klíčová slova):
Keywords
AGRICULTURE;MONETARY MEASURES IN THE FIELD OF AGRICULTURE;
Související předpisy:
Corresponding acts:
157E039
Odkaz na souvisejicí judikáty:
Corresponding Judgements:
Plný text:
Fulltext:
Ano

Fakta:


Názor soudu a komentář:


Shrnutí (Summary of the Judgment):
A TEMPORARY INCREASE IN THE LAND TAX IN RESPECT OF AGRICULTURAL PROPERTY WHICH IS INTENDED TO APPROPRIATE TO THE NATIONAL TREASURY, IN THE FRAMEWORK OF A GENERAL PROGRAMME FOR THE ECONOMY AFFECTING MOST SECTORS OF THE POPULATION, A CONSIDERABLE PORTION OF THE INCREASE IN AGRICULTURAL INCOME RESULTING FROM THE CHANGE IN THE RATE OF EXCHANGE USED FOR THE IMPLEMENTATION OF THE COMMON AGRICULTURAL POLICY IS NOT IN ITSELF INCOMPATIBLE EITHER WITH THE PROVISIONS OF THE EEC TREATY ON THE COMMON AGRICULTURAL POLICY OR WITH THE PROVISIONS ON THE COMMON ORGANIZATION OF THE MARKETS, EVEN IF THE INTRODUCTION OF THE TAX IS CLOSELY LINKED TO THAT CHANGE IN THE RATE OF EXCHANGE. SUCH INCOMPATIBILITY WOULD, HOWEVER, EXIST TO THE EXTENT TO WHICH THE INCREASE IN THE LAND TAX HAD THE EFFECT IN PARTICULAR, AS A RESULT OF ITS INFLUENCE IN PRICE FORMATION OR THROUGH THE CHANGE IN THE STRUCTURE OF AGRICULTURAL HOLDINGS WHICH MIGHT RESULT THEREFROM, OF IMPEDING THE FUNCTIONING OF THE MACHINERY PROVIDED FOR UNDER THE COMMON ORGAN- IZ
ATION OF THE MARKETS. IT IS FOR THE NATIONAL COURT TO DECIDE WHETHER, AND IF SO TO WHAT EXTENT, THE TAX OF WHICH IT IS REQUIRED TO TAKE COGNIZANCE DID IN FACT HAVE SUCH EFFECTS.

Plný text judikátu (Entire text of the Judgment):

Odkaz:

Klíčová slova:

Žádost o rozhodnutí o předběžné otázce – Østre Landsret – Dánské království – Státní pozemková daň zatěžující zemědělské pozemky – Platnost vzhledem k právu Společenství

Předmět:

ROZSUDEK SOUDNÍHO DVORA (pátého senátu)

ze dne 26. října 1983 Jednací jazyk: dánština


ve věci C - 297/82,

jejímž předmětem je žádost zaslaná Soudnímu dvoru na základě článku 177 Smlouvy o EHS dánským Østre Landsret (čtvrtý senát) o rozhodnutí o předběžné otázce ve sporu probíhajícím před uvedeným soudem


mezi

De samvirkende danske Landboforeninger (Dánská federace zemědělců),

jako žalobcem
a

dánským ministerstvem financí,

jako žalovaným

o výkladu hlavy II Smlouvy týkající se zemědělství, zejména článků 39 a 40, a dále právních aktů z nich odvozených






SOUDNÍ DVŮR (pátý senát)




ve složení: Y. Galmot, předseda senátu, Mackenzie Stuart, O. Due, U. Everling a C. Kakouris, soudci,

generální advokát: P. VerLoren van Themaat,

vedoucí soudní kanceláře: H. A. Rühl, vrchní rada

vydává tento


Rozsudek





Skutkové okolnosti


Skutkové okolnosti případu, průběh soudního řízení a vyjádření předložená podle článku 20 Statutu Soudního dvora EHS mohou být shrnuty takto:



I – Skutkové okolnosti a řízení



A – Skutkové okolnosti

1. V listopadu 1979 rozhodla vláda Dánského království zavést „víceleté celkové řešení“ své hospodářské politiky.


2. Opatření navržená v tomto prohlášení byla většinou zavedena formou zákonů v průběhu prosince 1979 (zmrazení cen, ziskových marží, honorářů, dividend, nájemného…, omezení růstu mezd). Současně byla změněna řada daňových zákonů, aby bylo zajištěno spravedlivé rozdělení požadované zátěže (majetková daň, odpočet výdajů na dosažení příjmů).
3. Devalvace dánské koruny tvořila základní prvek tohoto celkového řešení. Dánská koruna tak byla dnem 30. listopadu 1979 devalvována o 4,76 % vůči ostatním měnám evropského měnového systému.
4. Pro dánské zemědělství by měla tato devalvace normálně vést k významnému zvýšení příjmů (800 milionů korun v roce 1980, před zdaněním daní z příjmu).
5. Pro kompenzaci tohoto zvýšení příjmů a v rámci výše uvedeného celkového plánu předložila dánská vláda dne 4. prosince 1979 návrh zákona o pozemkové dani ze zemědělských pozemků.
6. Tato daň, která vstoupila v platnost až během roku 1980, měla následující daňový základ: hodnota pozemku určená z obecného odhadu tržní hodnoty půdy a aniž by byl brán v úvahu objem nebo druh reálně získané zemědělské produkce.



B – Řízení

1. Poté, co Landbrugsrådet (dánská Zemědělská rada) předložil případ dne 21. prosince 1979 Komisi Evropských společenství, a poté, co Komise odpověděla dopisem ze dne 13. června 1980 se závěrem, že zákon o pozemkové dani není neslučitelný s právem Společenství, byl případ předán Østre Landsret Dánskou federací zemědělců, jednající jako zmocněnec tří vlastníků půdy – zemědělců, kteří vznesli námitky proti platnosti daně.


2. Rozhodnutím vydaným dne 19. listopadu 1982 přerušil čtvrtý senát Østre Landsret řízení a položil Soudnímu dvoru následující předběžnou otázku:




II – Písemná vyjádření předložená Soudnímu dvoru



A – Vyjádření Dánské federace zemědělců


1. Uznává, že právo vybírat daně spadá do pravomoci členského státu. Žalobkyně nicméně zdůrazňuje, že jakmile byla pravomoc týkající se řízení základní zemědělské problematiky přesunuta na Evropské společenství, zůstává v tomto případě otázkou určení pravomoci členských států a pravomoci Společenství, a že pravomoci členských států musí být uplatňovány, obecně a zvláště v daňové oblasti, takovým způsobem, aby důsledky právních aktů Společenství nebyly zásadně redukovány, nebo až neutralizovány rozhodnutími členských států.
2. Dánská federace zemědělců zastává názor, že okolnosti, které vedly k rozsudku Soudního dvora ze dne 10. března 1981 (Irish Creamery Milk Suppliers Association v. Irsko, spojené věci 36 a 71/80, Recueil 1981, s. 735) jsou zcela odlišné od tohoto případu, kde se jedná o daň k tíži zemědělství, jejímž vyhlášeným záměrem bylo na začátku zcela odstranit a následně zásadně omezit jediný cílený účinek právního aktu Rady Evropského společenství, jednající v rámci pravomocí, které jí jsou přiznány články 39 a následujícími Smlouvy.
3. Žalobkyně v hlavním řízení prohlašuje, že i když není možné prokázat, že tato pozemková daň měla vliv na zemědělskou produkci, je jisté, že tato daň, která se v roce 1980 projevila snížením příjmů ze zemědělství o 10 %, ovlivnila zemědělskou produkci v členském státě a fungování společné organizace zemědělských trhů. Tento druh daně by totiž postihl dostupné finanční prostředky zemědělců, použití jejich zdrojů a jejich konkurenčních schopností a umístění zemědělské produkce v rámci společného trhu. Snížení příjmů ze zemědělské činnosti by mělo být posouzeno jako opatření postihující cíle organizace trhů a jejich fungování. Vybíraná daň, byť by byla vybírána jen jediný rok, by totiž zasáhla do procesu rozhodování zemědělců a zvláště by měla za následek snížení úrovně „provozních investic“ do dánského zemědělství.
4. Začtvrté žalobkyně v hlavním řízení tvrdí, že kdyby byly místo „zelené“ devalvace provedené společně s devalvací měny zavedeny měnové vyrovnávací částky, projevily by se, v případě významného vývozce a nevýznamného dovozce zemědělské produkce, jakým je Dánsko, značným čistým příjmem pro rozpočet Společenství.
5. Zapáté žalobkyně v hlavním řízení tvrdí, že i když účelem nařízení Rady č. 2717/79 ze dne 3. prosince 1979, tak, jak vyplývá z jeho preambule, bylo vyhnout se zavedení měnových vyrovnávacích částek v Dánsku, mohlo by se jednat pouze o druhotný cíl, přijatelný pouze za předpokladu, že po kompletní analýze různých cílů definovaných v článku 39 Smlouvy došla Rada k závěru, že je třeba přistoupit k „zelené“ devalvaci se všemi důsledky, které to přináší Evropskému společenství, zemědělcům a dánským spotřebitelům.
6. Zašesté se žalobkyně v hlavním řízení věnuje odmítnutí argumentace dánské vlády, dle které by sporná daň představovala jednu z fází celkového hospodářského řešení, přičemž k účasti na něm by byly přizvány všechny sociální skupiny včetně zemědělců.
7. Zasedmé Dánská federace zemědělců tvrdí, že mezi státní intervencí a cílem této intervence musí existovat vztah přiměřenosti a že pokud má stát na výběr mezi více druhy intervencí, musí vybrat řešení, které je nejméně omezující s ohledem na překážky, které může vytvořit pro obchod v rámci Společenství, jak to Soudní dvůr potvrdil v rozsudku ze dne 10. listopadu 1982 (Walter Rau v. P.v.b.A. De Smedt, věc 261/81, Recueil 1982, s. 3961).
8. Zaosmé žalobkyně v hlavním řízení uvádí, že o „zelenou“ devalvaci požádalo z vlastní iniciativy samotné Dánsko v domnění, že tato devalvace je v souladu s dánskou politikou v rámci Evropského společenství, jelikož dánská vláda se vždy vyslovovala pro shodu mezi středním kursem a „zeleným“ kursem.
9. Zadeváté žalobkyně v hlavním řízení poznamenává, že podle čl. 5 druhého pododstavce Smlouvy se členské státy zdrží jakýchkoli opatření, jež by mohla ohrozit dosažení cílů Smlouvy, a v tomto případě zvláště článku 39.
10. Zadesáté Dánská federace zemědělců tvrdí, že je nepřesné tvrdit, jak to činí dánská vláda, že otázka předložená k posouzení Soudnímu dvoru byla již vyřešena výše uvedenými věcmi 36/80 a 71/80 ze dne 10. března 1981. Federace uvádí, že i když v daném případě dánská pozemková daň neměla přímý vliv na tvorbu cen a fungování trhů, tato daň zasáhla do samotné legislativní činnosti Společenství, a tudíž, aniž by bylo třeba zkoumat, zda měla, či neměla vliv na tržní mechanismy, musí být posouzena jako odporující právu Společenství.
11. Nakonec žalobkyně v hlavním řízení vznáší námitku proti relevanci argumentace v dopise člena Evropské komise, zodpovědného za zemědělství, ze dne 13. června 1980, podle kterého sporná pozemková daň neměla žádný vliv na různé prvky týkající se fungování společné zemědělské politiky, nebránila vývoji cen na základě nabídky a poptávky a neměla žádný vliv na mechanismy společné organizace trhů.
B – Vyjádření dánské vlády a dánského ministerstva financí, žalované strany v hlavním řízení

Poté, co analyzovala vývoj případu a prozkoumala kontext právních nařízení kolem sporné pozemkové daně, předložila dánská vláda následující vyjádření:

1. Úvodní poznámky
- zaprvé dánská vláda poznamenává, že právo členských států zdanit nemovitosti a zvláště zemědělské pozemky není v této věci zpochybněno;
- zadruhé uvádí, že předběžné otázce chybí přesnost, zvláště co se týče pravidel obsažených v právu Společenství, ke kterým chce Landsret obdržet výklad;
- zatřetí pokládá za důležité poznamenat, že ze samotného textu předkládacího rozhodnutí vyplývá, že strany souhlasí s tím, že daň neovlivňuje tvorbu cen, volný pohyb zboží, množství produktů na trhu a že není clem nebo poplatkem s rovnocenným účinkem;
- dánská vláda z toho vyvozuje, že články 30 a následující, stejně jako články 9 a následující Smlouvy o EHS, nejsou předmětem předběžné otázky, která má za cíl pouze rozhodnout, zda dotyčná pozemková daň je ve své podstatě neslučitelná s částí Smlouvy o EHS týkající se zemědělství, zvláště s články 39 a následujícími, stejně jako se sekundárním právem v oblasti zemědělství.
2. Vyjádření ve věci samé
1. Zaprvé dánská vláda tvrdí, že z žádného ustanovení Smlouvy týkajícího se zemědělství, zvláště z článků 39, 40 a 41, nelze vyvozovat, že členské státy nemají pravomoc rozhodovat o tom, jakým způsobem mohou zdanit zemědělské pozemky, nebo že by zemědělci měli, oproti jiným sociálním skupinám, uniknout změnám své daňové situace.


2. Zadruhé dánská vláda nepokládá za potřebné zkoumat situaci v každé z organizací trhu z důvodu, jak bylo řečeno výše, že obě strany se shodují v tom, že státní pozemková daň nikterak nepostihla tvorbu cen nebo jiné tržní vztahy.
3. Zatřetí má dánská vláda za to, že její tvrzení potvrzuje rozsudek ve věcech 36 a 71/80, Irish Creamery, uvedený výše (zvláště bod 13). Podle mínění vlády mohou důvody, které v těchto případech inspirovaly Soudní dvůr, vést tím spíše ke stejným závěrům v daném případě, kde se jedná o pozemkovou daň, a ne o daň z hodnoty určitých zemědělských produktů.
4. Začtvrté dánská vláda tvrdí, že nelze odvodit z faktu současné devalvace „zelené“ koruny a zavedení pozemkové daně a ze vztahu mezi nimi, že dotyčná pozemková daň nebere v potaz právo Společenství.
C – Vyjádření francouzské vlády

Francouzská vláda přednesla svá vyjádření, která jsou v zásadě shodná s vyjádřeními dánské vlády.

Podle názoru francouzské vlády se řešení, které musí Soudní dvůr přijmout, nachází v poměrně jednoduchém rámci, jehož meze je možno vytyčit takto: vytvoření společné zemědělské politiky nedává Společenství výlučnou legislativní pravomoc, avšak pravomoci ponechané členským státům jim nedávají právo stavět se proti rozhodnutím Rady.

1. Pokud jde o hranice pravomocí udělených institucím Společenství, francouzská vláda zdůrazňuje, že obecný systém Smlouvy spočívá na přenosu pravomocí členských států, že pravomoci Společenství se nemohou presumovat a že nemohou překročit hranice, které jim byly smluvně určeny členskými státy.


2. Pokud jde o hranice pravomocí, které si ponechaly členské státy, francouzská vláda zdůrazňuje, že se členský stát nemůže působením svých zbylých pravomocí stavět proti rozhodnutím přijatým na úrovni Společenství a ohrozit tak realizaci cílů společné zemědělské politiky. Meze těchto pravomocí by měly být určeny jednak vzhledem k charakteru dotyčného vnitrostátního opatření, jednak vzhledem ke kontextu, ve kterém je opatření přijímáno.

- Pokud jde o charakter sporné daně, jedná se o státní pozemkovou daň na zemědělskou půdu, tedy o přímou daň vypočítávanou stejně jako ostatní pozemkové daně a aplikovanou obecně a bez rozdílu na veškerou zemědělskou půdu. Z rozsudku Soudního dvora ze dne 10. března 1981, týkajícího se výše citovaných věcí 36 a 71/80, vyplývá, že dvěma kritérii pro přijatelnost vnitrostátního daňového opatření jsou jednak povaha opatření – jeho obecný charakter, jednak jeho účinky – absence změn ve struktuře zemědělské produkce.


- Pokud jde o kontext sporného daňového opatření, v daném případě je jasné, že součástí celkového programu hospodářské politiky je to, že zemědělství představuje odvětví, které je těsně spjato s celým hospodářstvím a že, jak již rozhodl Soudní dvůr, „společná zemědělská politika nemá tudíž za cíl ochránit zemědělce před účinky státní příjmové politiky“.
D – Vyjádření vlády Italské republiky

Také italská vláda se domnívá, že na otázku položenou předkládajícím soudem by se mělo odpovědět záporně, a to z důvodů velmi blízkých těm, které předložily vlády dánská a francouzská:

1. Mimo závazky vyplývající z určitých jednoznačných ustanovení nemůže být daňová suverenita členských států neuznána a členské státy mají pravomoc zavést vnitřní daně, ať už přímé či nepřímé, ať už se týkají zdanění zemědělských produktů, nebo zdanění příjmů zemědělců.


2. Formulace článku 39 Smlouvy nemůže vést k jinému závěru, neboť je z něho patrné, že v rámci společné zemědělské politiky musí zvýšení individuálních příjmů zemědělců být výsledkem strukturálních reforem, které mají za cíl zvýšení produktivity zemědělství.
3. Výše uvedený rozsudek Soudního dvora ze dne 10. března 1981 podporuje toto tvrzení, zvláště když přímé daně z příjmů nebo z majetku jsou ve své podstatě neutrální v tom smyslu, že nemohou nikdy vyvolat nerovnováhu v tvorbě cen produktů, v zásobování trhu nebo, v obecnější rovině, ve struktuře zemědělské produkce.
4. Italská vláda dodává, že dánský soud se v zásadě dotazuje, zda rozhodnutí o devalvaci „zelených“ měn mohou být považována za rozhodnutí, jejichž cílem je zajistit zvýšení čistých příjmů zemědělců a zda lze následně vnitrostátní daňové opatření, které převádí zcela či částečně toto zvýšení do státního rozpočtu, považovat za neslučitelné s rozhodnutími Společenství.
5. Podle italské vlády není v tomto případě třeba lpět na studii o hospodářských účincích sledovaných dánským zákonodárcem.
6. Italská vláda navíc dodává, že zařazení dotyčného zákona do celkového střednědobého plánu hospodářské politiky ještě jasněji ukazuje, že je pro vnitrostátního zákonodárce nemožné pokládat navýšení příjmů zemědělců vyvolané devalvací „zelené“ měny za nedotknutelné. Toto není cílem sledovaným společnou zemědělskou politikou, která neusiluje o vynětí příjmů ze zemědělství z globálního ekonomického rámce a nemá za cíl a ani za následek odebrání pravomoci členských států zdaňovat tyto příjmy nebo je navyšovat.
E – Vyjádření předložená Komisí


- Všeobecně vzato, vnitrostátní daň či poplatek je neslučitelný s ustanoveními Smlouvy týkajícími se zemědělství a zvláště s ustanoveními týkajícími se společných organizací trhů, pokud je tato daň v protikladu k cílům společné zemědělské politiky, anebo pokud narušuje fungování mechanismů používaných k dosažení těchto cílů;
- aby bylo možné určit, zda se některá daň či poplatek neslučuje s právem Společenství, je nutno přistoupit ke konkrétnímu posouzení charakteru, cíle a účinků vnitrostátního opatření ve vztahu k ustanovením společné zemědělské politiky;
- riziko neslučitelnosti vnitrostátního opatření s právem Společenství je nepochybně nižší u pozemkové daně než u daně ze zemědělských produktů.

1. Pokud jde o vyjádření Komise přímo spjatá s odpovědí na položenou otázku, Komise předložila určitý počet úvodních poznámek, které potvrzují analýzu provedenou dánskou, francouzskou a italskou vládou.

2. Komise se nicméně domnívá, že otázka položená předkládajícím soudem se týká specifického problému, který zřejmě ještě nebyl Soudnímu dvoru předložen: jedná se o případ, kdy stát přistoupí, ihned po devalvaci „zeleného“ směnného kursu své měny, provedené Komisí, a ve spojení s touto devalvací, k dočasnému zvýšení pozemkové daně zatěžující zemědělské pozemky, s cílem vybrat pro státní rozpočet významnou část ze zvýšení zemědělských příjmů vyvolaného devalvací, a to v rámci celkového hospodářského plánu týkajícího se většiny sociálních skupin.
a) Komise obecně usuzuje, že takové dočasné zvýšení pozemkové daně, zavedené v rámci celkového hospodářského řešení, není samo o sobě neslučitelné se společnou zemědělskou politikou.
b) Zadruhé poznamenává, že z předkládacího usnesení vyplývá, že příjem z daně byl vyplacen státnímu rozpočtu bez přesného určení a že se obě strany shodují na tom, že daň neměla vliv na tvorbu cen, na volný oběh zboží, ani na množství zboží na trhu a že neměla účinek cla nebo poplatku s rovnocenným účinkem.


3. Na argument předložený žalobkyní v hlavním řízení, že vnitrostátní zákon měl za cíl zrušit účinky aktu Společenství, Komise odpovídá, že by se mohlo jednat o zrušení jen v případě, že by byli zemědělští výrobci připraveni, ve větší či menší míře, o případný čistý prospěch vyplývající z devalvace „zeleného“ kursu, tj. ze zvýšení cen určených Společenstvím a vyjádřených v dánských korunách.
4. Podle názoru Komise je tedy rozhodující otázkou, zda odebrání takového případného čistého zisku je v dané situaci neslučitelné s ustanoveními týkajícími se společné zemědělské politiky.
- Komise se skutečně domnívá, že se zdá, že jeden z cílů společné zemědělské politiky, kterým je především zajišťovat spravedlivou životní úroveň zemědělců, brání tomu, aby členské státy prostřednictvím vnitrostátní daňové soustavy měly zcela volnou ruku k tomu, aby se zmocnily prospěchu, který zemědělci získali především ze systému cen v rámci společné organizace trhů. Tato neomezená svoboda by silně omezila důležitost systému společných cen pro producenty.
- Komise zastává názor, že je možné přinejmenším uplatnit, že členské státy nemohou přijímat opatření zavádějící speciální daně nebo zvyšující stávající daně, jejichž výslovným cílem nebo účinkem by bylo absorbovat zvýšení příjmů zemědělců, ke kterému došlo v důsledku rozhodnutí přijatého Společenstvím.
- Komise nicméně došla k závěru, že taková daň z příjmu zemědělců, jaká je předmětem hlavního řízení, není neslučitelná se společnou zemědělskou politikou.
III – Ústní část řízení



Právní otázky





1 Rozhodnutím ze dne 19. listopadu 1982 došlým kanceláři Soudního dvora dne 24. listopadu 1982 položil Østre Landsret v souladu s článkem 177 Smlouvy o EHS předběžnou otázku týkající se výkladu prvků práva Společenství, které jsou nutné k tomu, aby Østre Landsret mohl posoudit, zda dánské daňové opatření o dočasném zvýšení již existující pozemkové daně ve prospěch obcí o část, jež připadne státnímu rozpočtu, je v souladu s tímto právem.

2 Sporné daňové opatření je zakotveno v následujícím kontextu: koncem roku 1979 přijala dánská vláda plán hospodářské politiky, který ve snaze snížit deficit platební bilance a zlepšit situaci zaměstnanosti upravil zvláště zpomalení vývoje příjmů pro všechny sociální skupiny a spravedlivé rozdělení takto vzniklé zátěže na obyvatelstvo. Protože devalvace dánské koruny byla základním prvkem tohoto plánu, bylo dne 30. listopadu 1979 přistoupeno k této devalvaci o 4,76 % vůči ostatním měnám evropského měnového systému. Nicméně, protože si dánská vláda přála docílit shody mezi středním kursem dánské koruny a zemědělským přepočítacím koeficientem vůči ECU tak, aby se vyhnula zavedení měnových vyrovnávacích částek, přistoupila Rada jednající na základě žádosti dánské vlády dne 3. prosince 1979 k devalvaci reprezentativního kursu dánské koruny vůči evropské zúčtovací jednotce v odvětví zemědělství o 4,63% (nařízení Rady č. 2717/79, Úř. věst. L 309, s. 1).

3 Tato devalvace byla příčinou zvýšení zemědělských cen vyjádřených v dánských korunách, která by obvykle měla mít za následek významné zvýšení příjmů ve prospěch dánského zemědělství. Aby byl vykompenzován tento nárůst příjmů, pokládaný za protichůdný ustanovením výše uvedeného plánu, předložila dánská vláda dne 4. prosince 1979 návrh zákona o pozemkové dani ze zemědělských pozemků. Zákon byl dne 21. prosince 1979 schválen Parlamentem (Folketing), ratifikován 28. prosince 1979 a vyhlášen jako zákon č. 541.

4 Tato daň, která byla v platnosti pouze během roku 1980, měla jako daňový základ hodnotu pozemku určenou z obecného odhadu tržní hodnoty půdy, aniž by byl brán v úvahu objem nebo druh reálně získané zemědělské produkce.

5 Dánská federace zemědělců, jednající jako zástupce tří vlastníků – zemědělců, kteří vznesli námitky proti platnosti této daně, podala věc k Østre Landsret a hájila u tohoto soudu názor, že by zákon o státní pozemkové dani ze zemědělských pozemků měl být považován za odporující duchu a podmínkám provádění Smlouvy o EHS a společné zemědělské politiky vzhledem k tomu, že měl za cíl a za účinek jednak zrušení účinku právního aktu vzešlého z Evropských společenství, jednak zabránění cíli devalvace, kterým bylo zvýšení příjmů dánského zemědělství.

6 Østre Landsret se rozhodl přerušit řízení a položit Soudnímu dvoru následující předběžnou otázku:

„Mohou být Smlouva o EHS, zvláště její druhá část, Hlava II o zemědělství – zvláště články 39 a 40 zmíněné smlouvy – a právní akty odvozené ze Smlouvy – vyloženy v tom smyslu, že brání tomu, aby členský stát dočasně zvýšil zdanění založené na hodnotě zemědělských pozemků, pokud toto opatření přímo souvisí s devalvací „zelené měny“ členského státu, provedenou Radou, a pokud zvýšení zdanění má za cíl převést ve prospěch státního rozpočtu významnou část zvýšení příjmů zemědělců, spojeného s devalvací, jakožto jedna z fází směřující k celkovému hospodářskému řešení, které se týká většiny sociálních skupin?“

7 Z rozboru předkládacího rozhodnutí vyplývá, že příjem z daně byl vyplacen státnímu rozpočtu bez přesného určení a že se obě strany shodují na tom, že daň neměla vliv na tvorbu cen, na volný oběh zboží, ani na množství zboží na trhu a že neměla účinek cla nebo poplatku s rovnocenným účinkem. Z toho vyplývá, že slučitelnost sporného daňového opatření s právem Společenství je třeba zhodnotit pouze jednak s ohledem na články 39 a 43 Smlouvy, a jednak na všeobecné společné principy řídící organizace trhů.

8 I když mají strany v hlavním řízení rozdílné názory na přesné důvody, které vedly dánskou vládu k zavedení sporného daňového opatření, a na účinky tohoto opatření, shodují se v tom, že toto opatření spadá do příjmové politiky, která má za cíl rozdělit daňovou zátěž mezi jednotlivé skupiny činného obyvatelstva. Společné organizace trhů v zásadě nebrání takovéto vnitrostátní politice, jak to správně uvádějí dánská, francouzská a italská vláda a Komise, a také jak to ostatně rozhodl Soudní dvůr ve svém rozsudku ze dne 10. března 1981 (Irish Creamery Milk Suppliers Association a další, věci 36 a 71/80, Recueil 1981, s. 735). Podle čl. 39 odst. 2 písm. c) Smlouvy je třeba při vytváření společné zemědělské politiky přihlížet „ke skutečnosti, že v členských státech představuje zemědělství odvětví, které je těsně spjato s celým hospodářstvím“. Společná zemědělská politika tudíž nemá za cíl ochránit zemědělce před vnitrostátní příjmovou politikou. Stanovování společných cen v rámci společných organizací trhů ostatně neslouží k tomu, aby byly zemědělcům garantovány čisté ceny nezávisle na veškeré daňové zátěži zavedené vnitrostátními úřady, a samotná formulace čl. 39 odst. 1 písm. b) ukazuje, že zvýšení individuálních příjmů zemědělců by mělo být v první řadě výsledkem strukturálních opatření podle písmene a).

9 Podle žalobkyně v hlavním řízení však speciální okolnosti, za kterých bylo přijato dotyčné vnitrostátní opatření, učinily toto opatření neslučitelné s právem Společenství. Tím, že snížila příjmy dánským zemědělcům, měla totiž daň zavedená zákonem č. 541 za cíl zrušit jediný žádoucí účinek právního aktu Společenství, v tomto případě nařízení Rady ze dne 3. prosince 1979, které devalvovalo dánskou korunu vůči evropské zúčtovací jednotce s cílem zvýšit příjmy dánských zemědělců. Dánský parlament tedy takto zasáhl do pravomocí přesunutých na orgány Společenství.

10 Tato argumentace nemůže být akceptována. Již z preambule nařízení Rady ze dne 3. prosince 1979 vyplývá, že toto nařízení bylo přijato nikoliv za účelem zajistit vyšší čisté příjmy dánským zemědělcům, ale pouze proto, aby v Dánsku nemuselo dojít k zavedení měnových vyrovnávacích částek. Tento cíl nebyl zavedením sporné pozemkové daně v ničem postižen. Jak navíc správně poznamenává Komise, o opravdovou neutralizaci účinku nařízení Rady by se jednalo jen v případě, kdyby nemohlo být uskutečněno zvýšení zemědělských cen vyjádřené v dánských korunách, vyplývající z tohoto nařízení. Jenže pozemková daň zavedená zákonem č. 541 neměla evidentně tento následek: jejím účinkem bylo pouze částečně absorbovat příjem získaný zemědělci z prodeje jejich produkce poté, co zákony trhu a systém společných cen sehrály svou úlohu.

11 Prostředky použité k zavedení vnitrostátní příjmové politiky, zahrnující mimo jiné zemědělské výrobce, by nicméně byly neslučitelné se Smlouvou a s nařízeními o společné organizaci trhů, kdyby tyto prostředky narušily fungování mechanismů, které používají dotyčné organizace k dosažení svých cílů. Skutečným problémem sporné pozemkové daně ve vztahu k těmto nařízením je tedy zjistit, zda tato pozemková daň měla takový účinek.

12 Jak o tom rozhodl Soudní dvůr ve svém výše uvedeném rozsudku ze dne 10. března 1981, přísluší vnitrostátnímu soudu, aby posoudil, zda má daň, o které má soud pravomoc rozhodovat, skutečně účinky, které brzdí fungování mechanismů vytvořených společnou organizací trhů. I když se v tomto ohledu má vyslovit vnitrostátní soud, je nicméně možné zdůraznit některé prvky práva Společenství a vyvodit určitá kritéria hodnocení.

13 Mechanismy společných organizací trhů mají za základní cíl dosáhnout ve stadiu výroby a velkoobchodu úrovně cen, která přihlíží jak k zájmům produkce Společenství jako celku v daném odvětví, tak i k zájmům spotřebitelů a která zajišťuje zásobování bez toho, aniž by podněcovala přebytečnou výrobu.

14 Tyto cíle mohou být ohroženy v první řadě vnitrostátními daňovými opatřeními, která by měla citelný vliv, byť neúmyslný, na úroveň cen na trhu. Riziko takového vlivu na tvorbu cen je však menší, když se nejedná o daň ze zemědělské produkce, ale o pozemkovou daň uplatněnou na všechny zemědělské pozemky a jejíž základ nebere v úvahu ani objem, ani druh reálně získané zemědělské produkce.

15 Zadruhé je třeba připomenout, jak to hájila před Soudním dvorem žalobkyně v hlavním řízení a jak to uznala Komise, že daňová opatření, která mají, přímo či nepřímo, citelný vliv na strukturu zemědělských podniků a následně na charakter a objem zásobování zemědělských trhů, mohou také ohrozit cíle sledované společnými organizacemi trhu.

16 V tomto ohledu je jasné, že riziko takového vlivu na strukturu zemědělské produkce závisí zejména na daňové sazbě, na tom, zda se jedná o daň dočasnou či trvalou, na tom, jestli zdaňuje nebo nezdaňuje všechny zemědělské pozemky, na okolnosti, zda existuje či neexistuje přímý vztah mezi výší daně a příjmem každého zemědělce, na tom, zda existuje specifické určení příjmu z daně, a na účelnosti tohoto určení.

17 Z těchto důvodů je možno odpovědět na předběžnou otázku takto:

- Že dočasné zvýšení pozemkové daně ze zemědělské půdy, které má za cíl vybírat pro státní rozpočet, v rámci celkového ekonomického řešení postihujícího většinu skupin obyvatelstva, významnou část navýšení příjmů ze zemědělské činnosti vyplývajícího ze změny směnného kursu použitého pro zavedení společné zemědělské politiky, není ve své podstatě neslučitelné ani s ustanoveními Smlouvy o EHS, která se týkají zemědělské politiky, ani s ustanoveními, která se týkají společných organizací trhu, i když zavedení dotyčné daně úzce souvisí s touto změnou směnného kursu.
- Že o neslučitelnost by přesto šlo v případě, že by toto zvýšení pozemkové daně mělo za následek, a to buď svým dopadem na tvorbu cen, nebo změnou struktury zemědělských podniků, která by z tohoto zvýšení mohla vyplynout, zejména narušení fungování mechanismů stanovených v rámci společných organizací trhů.

- Že je na vnitrostátním soudu, aby posoudil, zda a případně v jaké míře má daň, o které má soud pravomoc rozhodovat, skutečně takové účinky.



K nákladům řízení



Výdaje vzniklé francouzské a italské vládě a Komisi Evropských společenství, které předložily svá vyjádření Soudnímu dvoru, se nenahrazují. Vzhledem k tomu, že toto řízení má, pokud jde o účastníky původního řízení, povahu incidenčního řízení vzhledem ke sporu probíhajícímu před vnitrostátním soudem, je k rozhodnutí o nákladech řízení příslušný uvedený soud.

Z těchto důvodů


SOUDNÍ DVŮR (pátý senát)

rozhodl ve věci otázky položené Soudnímu dvoru Østre Landsret rozhodnutím ze dne 19. listopadu 1982 takto:

1) Dočasné zvýšení pozemkové daně ze zemědělské půdy, které má za cíl vybírat pro státní rozpočet, v rámci celkového ekonomického řešení postihujícího většinu skupin obyvatelstva, významnou část navýšení příjmů ze zemědělské činnosti vyplývajícího ze změny směnného kursu použitého pro zavedení společné zemědělské politiky, není ve své podstatě neslučitelné ani s ustanoveními Smlouvy o EHS, která se týkají zemědělské politiky, ani s ustanoveními, která se týkají společných organizací trhu, i když zavedení dotyčné daně úzce souvisí s touto změnou směnného kursu.

2) O neslučitelnost by přesto šlo v případě, že by toto zvýšení pozemkové daně mělo za následek, a to buď svým dopadem na tvorbu cen, nebo změnou struktury zemědělských podniků, která by z tohoto zvýšení mohla vyplynout, zejména narušení fungování mechanismů stanovených v rámci společných organizací trhů.

3) Je na vnitrostátním soudu, aby posoudil, zda a případně v jaké míře má daň, o které má soud pravomoc rozhodovat, skutečně takové účinky.


_____________________________________________________________________________