Odkaz:
Rozsudek Soudního dvora ze dne 29. listopadu 1983, Roussel Laboratoria BV a další proti Nizozemsku (žádost o rozhodnutí o předběžné otázce předložená Arrondissementsrechtbank v Haagu), Věc 181/82, Recueil 1983, s. 3849
Klíčová slova:
Právní úprava cen pro dovážené léčivé přípravky
Předmět:
Žádost o rozhodnutí o předběžné otázce předložená Arrondissementsrechtbank v Haagu. Výklad různých ustanovení Smlouvy o EHS, a zejména článků 3, 5, 7, 30, 85 a 86, s ohledem na nizozemské právní předpisy v oblasti cen dovážených léčivých přípravků.
Skutkové okolnosti Skutkové okolnosti sporu, průběh řízení a písemná vyjádření předložená na základě článku 20 Protokolu o statutu Soudního dvora EHS lze shrnout takto: I – Skutkové okolnosti a řízení 1. Prijzenwet (zákon o cenách) ze dne 24. března 1961 (Staatsblad 1965, č. 645), jak vyplývá předkládacího rozsudku, opravňuje v Nizozemsku orgány veřejné moci k zásahu do volné tvorby cen za účelem boje proti inflaci a proti zmrazení cen na nejnižší úrovni v důsledku nedokonalé hospodářské soutěže. Ustanovení čl. 2 odst. 1 tohoto zákona povoluje příslušným ministrům zejména určit maximální ceny, domnívají-li se, že to sociálně-ekonomický veřejný zájem vyžaduje. Použitelnost vyhlášek přijatých na základě tohoto ustanovení automaticky končí jeden rok po vstupu v platnost, nejsou-li zrušeny dříve. Článek 3 Prijzenwet stanoví možnost udělit na základě žádosti výjimku z dodržování takto stanovených pravidel. Jakékoli jednání odporující těmto ustanovením je považováno za porušení práva. 2. Od počátku let 1970 přijímala nizozemská vláda každý rok na základě čl. 2 odst. 1 Prijzenwet všeobecnou vyhlášku o cenách. Pro roku 1982 tato vyhláška, tedy Prijzenbeschikking goederen en diensten 1982 (vyhláška o cenách zboží a služeb 1982) ze dne 29. prosince 1981 (Staatscourant č. 250 ze dne 29. 12. 1981, s. 6), zakázala výrobcům zboží prodávat na domácím trhu jakékoli zboží za cenu přesahující 100,9 % referenční ceny, tedy ceny bez daně z obratu účtované za zboží dodané před 28. listopadem 1981, zvýšenou či sníženou o částku odpovídající kolísání nákupní ceny surovin, pomocných látek a přepravních nákladů, jakož i spotřební daně a daně z obratu. Srovnatelné ustanovení pro obchodníky jim ukládalo povinnost dodržovat nákupní cenu zboží zvýšenou o 105 % ziskové marže, kterou oni sami nebo jejich právní předchůdci uplatňovali pro totožné zboží před 28. listopadem 1981, navýšenou o splatnou daň z obratu. Do června 1982 se právní úprava Prijzenbeschikking goederen en diensten vztahovala na domácí i dovezené léčivé přípravky. Dne 18. června 1982 vstoupila v platnost vyhláška Prijzenbeschikking registergeneesmiddelen 1982 (vyhláška o cenách registrovaných léčivých přípravků 1982) ze dne 8. června 1982 (Staatscourant č. 107, ze dne 9. 6. 1982, s. 7), která se vztahuje výlučně na dovezené registrované léčivé přípravky, přičemž pro tuto kategorii stanoví odchylku od ustanovení Prijzenbeschikking goederen en diensten 1982. Posledně zmíněná vyhláška se naopak nadále vztahuje na léčivé přípravky vyrobené v Nizozemsku. Na základě Prijzenbeschikking registergeneesmiddelen 1982 je všem osobám zakázáno prodávat na nizozemském domácím trhu jimi dovezený registrovaný léčivý přípravek jiným osobám než jednotlivcům za vyšší cenu, než byla poslední platná základní tovární cena v zemi původu v podobném případě před 15. květnem 1982 pro totožný léčivý přípravek ve stejné velikosti balení, zvýšenou či sníženou o částku, o kterou se tato základní tovární cena zvýšila nebo snížila od 15. května 1982, dále zvýšenou o přímé náklady s výjimkou daně z obratu, o ziskovou marži, kterou samy tyto osoby nebo jejich právní předchůdci naposledy uplatňovaly před 15. květnem 1982 pro totožný léčivý přípravek v podobném případě, nebo o maximální ziskovou marži, kterou mohla osoba nebo její právní předchůdce naposledy uplatňovat na základě Prijzenbeschikking goederen en diensten 1982 a o splatnou daň z obratu. Pokud je léčivý přípravek v zemi původu uveden do prodeje v balení odlišné velikosti, základní tovární cena se vypočte úměrně. Článek 3 Prijzenbeschikking registergeneesmiddelen 1982 má za následek, že si velkoobchodník zachová svou ziskovou marži v absolutní hodnotě, přestože je vázán nákupní cenou léčivého přípravku před 15. květnem 1982. Z odůvodnění Prijzenbeschikking registergeneesmiddelen 1982 převzatého v předkládacím rozsudku vyplývá, že tato vyhláška byla přijata z toho důvodu, že Prijzenbeschikking goederen en diensten 1982 nabízí jen omezené možnosti kontroly cen dovážených léčivých přípravků. Ceny dovezených léčivých přípravků jsou často vyšší než ceny používané v některých zemích, z nichž jsou tyto léčivé přípravky dováženy, aniž by se tyto rozdíly daly vysvětlit rozdíly obchodní marže nebo kolísáním směnných kursů, dopravních nákladů nebo přímých nákladů spojených s dovozem. Dovoz léčivých přípravků kontrolují převážně nadnárodní společnosti a dovozní cenu daného léčivého přípravku často určují v rámci vnitřní cenové politiky hospodářské skupiny. V souladu s Prijzenbeschikking goederen en diensten 1982 může být potom taková cena přenášena dále. To vyplývá z nedostatečné hospodářské soutěže v oblasti cen v tomto odvětví, jelikož konečný spotřebitel nemá téměř žádný vliv na druh, kvalitu, množství a cenu léčivého přípravku, jehož výběr určuje hlavně předepisující lékař, a jelikož krom toho má z důvodu systému zdravotního pojištění jen omezený finanční zájem na tom, aby jeho spotřeba léčivých přípravků byla co nejméně finančně nákladná. 3. Žalobkyně v původním řízení, a to deset farmaceutických společností a Nederlandse Associatie van de Farmaceutische Industrie (Nizozemské sdružení farmaceutického průmyslu), podaly proti Nizozemsku žádost o předběžné opatření k Arrondissementsrechtbank (okresní soud) v Haagu, aby prohlásil Prijzenbeschikking registergeneesmiddelen 1982 za neúčinnou. Žalobkyně v původním řízení na podporu svého návrhu tvrdí, že sporná vyhláška je v rozporu s Prijzenwet a porušuje ustanovení článku 30, čl. 3 písm. f) ve spojení s články 85 a 86 a článků 5 a 7 Smlouvy o EHS, jakož i všeobecné zásady práva Společenství ve věcech rovnosti, proporcionality, právní jistoty a pečlivé přípravy právních aktů. Nizozemsko se hájilo zejména tvrzením, že obchod mezi státy není omezen , pokud má opatření orgánů veřejné moci za následek zamezení umělého rozdělení společného trhu systémem dvojích cen. Rozhodnutím o předběžném opatření ze dne 14. července 1982 předseda Arrondissementsrechtbank v Haagu prohlásil návrh Nizozemského sdružení farmaceutického průmyslu za nepřípustný a stížnost založenou na porušení čl. 2 odst. 1 Prijzenwet za neopodstatněnou, protože sporná vyhláška je součástí boje proti inflaci, na který se toto ustanovení vztahuje. Pokud jde o údajnou neslučitelnost sporné vyhlášky s právem Společenství, tímtéž rozsudkem rozhodl předseda Arrondissementsrechtbank v Haagu přerušit řízení a požádal Soudní dvůr na základě článku 177 Smlouvy o EHS, aby se vyjádřil k těmto předběžným otázkám: 1) Má být Prijzenbeschikking registergeneesmiddelen 1982 s ohledem na argumentaci Nizozemska jako členského státu Společenství považován za:
Právní otázky: 1. Rozsudkem ze dne 14. července 1982 doručeným Soudnímu dvoru dne 20. července 1982 předseda Arrondissementsrechtbank v Haagu položil na základě článku 177 Smlouvy o EHS několik předběžných otázek týkajících se výkladu čl. 3 písm. f), článků 5, 7, 30, 85 a 86 Smlouvy o EHS a některých zásad práva Společenství, aby mohl posoudit slučitelnost vnitrostátní právní úpravy týkající se cen dovezených léčivých přípravků s právem Společenství. 2. Tyto otázky byly vzneseny během řízení o předběžných opatřeních zahájeného deseti farmaceutickými podniky a Nizozemským sdružením farmaceutického průmyslu proti Nizozemsku s cílem prohlásit neúčinnou vyhlášku Prijzenbeschikking registergeneesmiddelen 1982 ze dne 8. června 1982 (vyhláška o cenách registrovaných léčivých přípravků 1982 – Staatscourant č. 107, ze dne 9. 6. 1982. s. 7) přijatou na základě Prijzenwet (zákona o cenách), který povoluje příslušným ministrům určit maximální ceny, domnívají-li se, že to sociálně-ekonomický veřejný zájem vyžaduje. 3. Do června 1982 ceny léčivých přípravků, ať již vyrobených v Nizozemsku nebo dovezených, byly upraveny bez rozlišení vyhláškou Prijzenbeschikking goederen en diensten 1982 (vyhláška o cenách zboží a služeb 1982 – Staatscourant č. 250 ze dne 29. 12. 1981, s. 6), která se nadále vztahuje na domácí léčivé přípravky. Tato vyhláška zakazuje výrobcům zboží prodávat na domácím trhu jakékoli zboží za cenu přesahující 100,9 % referenční ceny účtované před 28. listopadem 1981, zvýšenou či sníženou o částku odpovídající kolísání nákupní ceny surovin, pomocných látek a přepravních nákladů, jakož i spotřební daně a daně z obratu. Obchodníci jsou povinni nepřekročit nákupní cenu zboží zvýšenou o 105 % své ziskové marže před referenčním dnem 28. listopadu 1981 a o daň z obratu. 4. Prijzenbeschikking registergeneesmiddelen 1982 zavedla zvláštní právní úpravu pro dovezené léčivé přípravky. Z odůvodnění této vyhlášky převzatého v předkládacím rozsudku vyplývá, že příslušní ministři usoudili, že dříve platná právní úprava nabízela jen omezené možnosti kontroly cen dovážených léčivých přípravků, jelikož dovozní ceny těchto výrobků jsou často vyšší než ceny účtované v některých zemích původu, kde je cenová hladina léčivých přípravků nižší a zmíněné vysoké dovozní ceny mohou být podle Prijzenbeschikking goederen en diensten přenášeny dále. Prijzenbeschikking registergeneesmiddelen tedy zakázala prodej dovezených léčivých přípravků za cenu vyšší než poslední platná základní tovární cen v zemi původu před 15. květnem 1982 pro totožný léčivý přípravek ve stejné velikosti balení, zvýšenou či sníženou o částku, o kterou se tato základní tovární cena zvýšila nebo snížila od 15. května 1982, dále zvýšenou o přímé náklady a o ziskovou marži uplatňovanou před 15. květnem 1982, nebo o maximální ziskovou marži podle Prijzenbeschikking goederen en diensten 1982 a o daň z obratu. 5. V původním řízení žalobkyně především tvrdily, že tato právní úprava odporuje článkům 30 a 7, čl. 3 písm. f) a článkům 85 a 86 Smlouvy o EHS i všeobecným zásadám práva Společenství v oblasti rovnosti, proporcionality, právní jistoty a pečlivé přípravy právních aktů. Nizozemsko hájilo spornou vyhlášku zejména tvrzením, že obchod uvnitř Společenství není dotčen, pokud vnitrostátní orgány přijmou opatření proti umělému rozdělení společného trhu systémem dvojích cen, jak je uplatňován některými farmaceutickými podniky. 6. Předseda Arrondissementsrechtbank usoudil, že rozhodnutí sporu závisí na výkladu různých pravidel práva Společenství a položil Soudnímu dvoru tyto předběžné otázky: 1) Má být Prijzenbeschikking registergeneesmiddelen 1982 s ohledem na argumentaci Nizozemska jako členského státu Společenství považován za: