Odbor kompatibility s právem ES
Úřad vlády ČR
I S A P
Informační Systém pro Aproximaci Práva
Databáze č. 17 : Databáze judikatury
ă Odbor kompatibility s právem ES, Úřad vlády ČR - určeno pouze pro potřebu ministerstev a ostatních ústředních orgánů

Číslo (Kód CELEX):
Number (CELEX Code):
61988J0070(02)
Název:
Title:
Rozsudek ESD z 4. října 1991
Věc 70/88
Evropský parlament v. Rada evropských společenství
Žaloba na neplatnost
[1991] SbSD 4529
"Chernobyl II"
Publikace:
Publication:
Předmět (klíčová slova):
Keywords
Související předpisy:
Corresponding acts:
Odkaz na souvisejicí judikáty:
Corresponding Judgements:
- Věc 300/89, Komise/Rada, 1991 SbSD I-2867
Plný text:
Fulltext:
Ne

Fakta:
Evropský parlament podal žalobu na neplatnost nařízení č. 3954/87 stanovícího maximální přípustnou úroveň radioaktivní kontaminace potravin a krmiv v případě nukleárního neštěstí nebo v jiném případě radioaktivní nouzové situace. Toto nařízení stanoví postup pro určení maximální přípustné úrovně radioaktivní kontaminace potravin a krmiv, které mohou být připuštěny na trh po jaderné nehodě, nebo v jiném případě radioaktivní nouzové situace.
Parlament si stěžoval, že volba právního základu nařízení byla nesprávná. Nařízení bylo právně založeno na čl. 31 smlouvy EUROATOM, který stanoví, že Parlament má být pouze konzultován. Parlament byl toho názoru, že právním základem nařízení měl být čl. 95 Smlouvy ES (dříve č. 100a), který dává Parlamentu větší váhu při přijímání dotčeného aktu. Parlament si dále stěžoval, že právní forma aktu nebyla příhodná, a že Rada opomněla delegovat prováděcí pravomoci na Komisi.
Spor nad přípustností žaloby již byl rozhodnut mezitímním rozsudkem z 22. května 1990, kterým Soud shledal žalobu přípustnou, jelikož Parlament tvrdí, že došlo k porušení jeho prerogativ (1990 SbSD I-2041).


Názor soudu a komentář:
Soud posuzuje, zda dotčené nařízení mohlo být platně přijato na základě čl. 31 smlouvy EUROATOM. Soud vysvětluje, že žaloba je přípustná, protože volbou právního základu mohou být dotčeny prerogativy Parlamentu. Soud je ustáleně toho názoru, že volba právního základu právního aktu nemůže být závislá pouze na cíli, který je sledován institucí, ale musí být založena na objektivních faktorech, které jsou soudně přezkoumatelné. Tyto faktory zahrnují především účel a obsah dotčeného aktu (C-300/89 Komise/Rada). Na základě analýzy dotčeného nařízení dospívá Soud k závěru, že účelem nařízení je chránit veřejnost před nebezpečími vyvolanými radioaktivně kontaminovanými potravinami a krmivy. Článek 31 EUROATOMU má zajišťovat důslednou a efektivní ochranu zdraví veřejnosti před nebezpečími vyvolanými ionizujícím zářením bez ohledu na jejich zdroj.
Soud poté posuzuje, zda nařízení nemělo být přijato na základě čl. 95 Smlouvy ES (dříve čl. 100a), protože se nařízení týká rovněž fungování společného trhu. Článek 6(1) dotčeného nařízení zakazuje připouštět na trh potraviny a krmiva s vyšší než maximálně přípustnou úrovní radioaktivní kontaminace. Zákaz připouštění na trh je nicméně pouze jednou z podmínek efektivní aplikace maximálně přípustných úrovní. Nařízení má jenom vedlejší účinek v podobě harmonizace podmínek pro volný pohyb zboží uvnitř Společenství jelikož přijetím jednotných ochranných opatření, odpadá potřeba jednostranných národních opatření. Soud tudíž uznává, že čl. 31 EUROATOMU je náležitým právním základem.
Pokud jde o zbývající stížnosti Soud poukazuje, že Parlament nepředložil na podporu svých tvrzení důkazy prokazující porušení jeho prerogativ. Tato tvrzení byla proto zamítnuta jako nepřípustná.
Žaloba jako celek byla zamítnuta.


Shrnutí (Summary of the Judgment):


Plný text judikátu (Entire text of the Judgment):