E. vzhledem k tomu, že nebyla dodržena ustanovení čl. 3 písm. e) a článků 74 až 84 Smlouvy o založení Evropského hospodářského společenství, což představuje porušení Smlouvy; F. vzhledem k tomu, že Rada nerozhodla o četných návrzích Komise, ke kterým Evropský parlament již před dlouhou dobou zaujal kladné stanovisko; G. vzhledem k tomu, že vyčerpal všechny ostatní možnosti stanovené Smlouvou pro uplatnění svého požadavku na zavedení společné dopravní politiky,
1) pověřuje svého předsedu, aby v souladu s článkem 175 Smlouvy o založení Evropského hospodářského společenství podal u Soudního dvora Evropských společenství žalobu proti Radě Evropských společenství;
2) pověřuje svého předsedu, aby nejprve neprodleně předal Radě, ve smyslu přiloženého návrhu, výzvu k jednání v souladu s čl. 175 druhým pododstavcem Smlouvy o založení Evropského hospodářského společenství;
3) pověřuje svého předsedu, aby v případě, že Rada nevyhoví výzvě k jednání ve lhůtě dvou měsíců stanovené Smlouvou, podal uvedenou žalobu u Soudního dvora Evropských společenství, a to v nové lhůtě dvou měsíců stanovené za tím účelem Smlouvou;
4) pověřuje svého předsedu, aby v případě, že Rada vyhoví výzvě k jednání ve lhůtě dvou měsíců stanovené Smlouvou, zjistil stanoviska výboru pro dopravu a výboru pro právní záležitosti a s ohledem na tato stanoviska rozhodl, zda je namístě podat žalobu; aby v případě, že by tato stanoviska nebyla vydána ve lhůtě stanovené pro podání žaloby, přijal všechna opatření nezbytná k zachování práv Parlamentu; aby v případě, že by s ohledem na tato stanoviska bylo rozhodnuto nepodat žalobu, znovu předložil tuto věc Parlamentu, jakmile to bude možné;
Nakonec je Rada vyzvána, aby rozhodla v souladu s čl. 84 odst. 2 Smlouvy, zda a jakým postupem je třeba přijmout vhodné předpisy v oblasti námořní a letecké dopravy, a zejména aby neprodleně rozhodla o třech konkrétních návrzích v této oblasti, které jí byly předloženy Komisí a ke kterým Parlament zaujal stanovisko.
V dopise ze dne 22. listopadu 1982, zaslaném předsedovi Evropského parlamentu, odpověděl předseda Rady následujícím způsobem:
„Rada, aniž by se v tomto stadiu vyjadřovala k právním hlediskům uváděným ve Vašem dopise, ale v duchu svých dobrých vztahů s Evropským parlamentem, Vám v příloze zasílá analýzu činnosti Rady. Tato analýza zahrnuje prvky, které Parlamentu umožní posoudit úsilí, které Rada věnuje v současném stadiu rozvoji společné dopravní politiky.
Rada sdílí politický zájem, který má Evropský parlament na uskutečnění této politiky. V posledních letech přijala Rada v různých odvětvích dopravy řadu rozhodnutí, která představují důležitá opatření pro provádění společné dopravní politiky.
Rada si je nicméně vědoma toho, že navzdory dosaženému pokroku vyžaduje společná dopravní politika další opatření.“
Podle dopisu svého předsedy má Rada pevnou vůli učinit nový zásadní pokrok, navzdory velmi komplexní povaze problematiky a složité hospodářské a sociální situaci, ve které probíhají jednání.
V příloze tohoto dopisu Rada analyzuje svá opatření v oblasti společné dopravní politiky. Tato analýza je doplněna soupisem 71 aktů Rady platných v této oblasti a komentářem ke stavu přezkumu každého z návrhů uvedených v dopise předsedy Parlamentu. Vyplývá z něj, že Rada mezitím rozhodla o několika dotčených návrzích a že Komise některé z nich pravděpodobně pozmění nebo nahradí.
Doprava je předmětem hlavy IV části druhé Smlouvy týkající se „základů Společenství“. Podle prvního ustanovení této hlavy, článku 74, sledují členské státy cíle Smlouvy, týkající se dopravy, v rámci společné politiky.
Ustanovení čl. 75 odst. 1 a 2 zní takto:
„l) K provedení článku 74 a s přihlédnutím ke zvláštnostem dopravy stanoví Rada do konce druhé etapy jednomyslně a poté kvalifikovanou většinou na návrh Komise a po konzultaci s Hospodářským a sociálním výborem a Shromážděním:
— směrnice Rady 83/127 ze dne 28. března 1983, kterou se mění směrnice 68/297 o sjednocení předpisů o osvobození dovozu pohonných hmot v palivových nádržích užitkových motorových vozidel od cla, daní a poplatků (Úř. věst. L 91, s. 28) a
— směrnice Rady 83/416 ze dne 25. července 1983 o povolování pravidelné meziregionální letecké dopravy pro přepravu cestujících, poštovních zásilek a nákladu mezi členskými státy (Úř. věst. L 237, s. 19). Proto žaloba zadruhé směřuje k určení, že Rada tím, že nerozhodla o čtrnácti ze šestnácti návrhů, které Parlament jmenovitě označil ve své žalobě (viz část II – návrhová žádání účastníků řízení) a které mu předložila Komise a k nimž již Parlament zaujal stanovisko, nesplnila povinnosti, které pro ni vyplývají ze Smlouvy. Podpůrně žaloba směřuje ke zrušení odpovědi Rady ze dne 22. listopadu 1982 podle článku 173 Smlouvy. D – Písemná část řízení Žaloba Evropského parlamentu byla zapsána v kanceláři Soudního dvora dne 24. ledna 1983.
— že Rada Evropských společenství tím, že nerozhodla o následujících návrzích Komise Evropských společenství: