ISAP-Cesty do Evropské unie
Informační systém pro aproximaci práva
Portál ISAP > Data pro veřejnost > Cesta do Evropské unie > C. Institucionální zabezpečení integrace

Databáze Cesta do Evropské unie

Detail


Odbor kompatibility
s právem EU Úřad vlády ČR
Databáze č. 16
Cesta do Evropské unie
 Cesta do Evropské unie
Svazek :1. INTEGRACE ČR DO EVROPSKÝCH STRUKTUR
Část : II. ZÁKLADNÍ CÍLE A ZÁVAZKY EVROPSKÉ DOHODY A JEJÍ INSTITUCIONÁLNÍ ZABEZPEČENÍ
Kapitola :C. Institucionální zabezpečení integrace

Text:C. INSTITUCIONÁLNÍ ZABEZPEČENÍ INTEGRACE V ČR

    1. Usnesení vlády o institucionálním zajištění procesu integrace ČR do EU

    K institucionálnímu zajištění procesu integrace vydala vláda ČR usnesení vlády České republiky ze dne 9. listopadu 1994 č. 631 o institucionálním zajištění procesu integrace České republiky do Evropské unie včetně harmonizace právního řádu České republiky s právním řádem Evropské unie.

    V usnesení č. 631/1994 vláda souhlasila s institucionálním zajištěním procesu integrace České republiky do Evropské unie včetně harmonizace právního řádu České republiky s právním řádem Evropské unie v souladu s přílohou k usnesení.

    Tato příloha jednak stanovuje úkoly Ministerstva zahraničních věcí (zabezpečuje mimo jiné i vztahy České republiky k integračním seskupením a koordinuje aktivity vyplývající z dvoustranné a mnohostranné spolupráce) a dalších členů vlády a vedoucích ostatních ústředních orgánů státní správy (zabezpečují provádění Evropské dohody v rámci kompetencí, které jim přísluší. Předpokládá se zřízení specializovaných útvarů pro evropskou integraci vedoucími jednotlivých ústředních orgánů státní správy podílejících se na provádění Evropské dohody).

    Místopředseda vlády pověřený řízením Úřadu pro legislativu a veřejnou správu koordinuje a metodicky usměrňuje práce na sbližování právních předpisů České republiky s právem Evropských společenství a to prostřednictvím svého specializovaného útvaru pro evropskou legislativu.

    Působnost v oblasti sbližování technických předpisů a norem ve smyslu usnesení vlády z 3. března 1993 č. 97 řídí a koordinuje ministr hospodářství; působnost v této oblasti bude vykonávána Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, který je podřízen Ministerstvu hospodářství a to ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství.

    Bylo rovněž rozhodnuto o ustanovení těchto orgánů k 1. lednu 1995:

    - Výbor vlády pro evropskou integraci

    - Pracovní výbor pro provádění Evropské dohody

    - Pracovní skupiny

    Výbor vlády pro evropskou integraci

    (dále jen "Výbor vlády") jako stálá porada ministrů u předsedy vlády působící podle následujících pravidel:

    - svolává a řídí: předseda vlády,

    - podklady pro jednání spolupředkládá a zastupuje v řízení: ministr zahraničních věcí,

    - členové:

    stálí členové: místopředseda vlády a ministr financí, ministři průmyslu a obchodu, práce a sociálních věcí, místopředseda vlády a ministr zemědělství, místopředseda vlády pověřený řízením Úřadu pro legislativu a veřejnou správu,

    nestálí členové: členové vlády podle projednávané problematiky, guvernér České národní banky, předseda Českého statistického úřadu.

    - hlavní úkoly: projednávání návrhů dokumentů vztahujících se k řízení procesu provádění Evropské dohody a navrhování opatření vlády, projednávání návrhů směrnic pro jednání českých zástupců v Radě přidružení, navrhování rozhodnutí vládě, projednávání a koordinace postupu jednotlivých resortů ve vztahu k orgánům Evropské unie,

    - vztah k Radě přidružení: stálí členové jsou současně členy Rady přidružení, nestálí členové jsou účastníky příslušně zaměřených jednání této rady.

    Pracovní výbor pro provádění Evropské dohody

    (dále jen "Pracovní výbor") jako meziresortní pracovní skupina vyšších úředníků působící podle následujících pravidel:

    - jmenuje: ministr zahraničních věcí na návrh členů vlády, vedoucích ostatních ústředních orgánů státní správy a guvernéra České národní banky,

    - svolává a řídí: náměstek ministra zahraničních věcí,

    - členové: vyšší úředníci ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy a České národní banky,

    - hlavní úkoly: příprava porady Výboru vlády, zajišťování koordinace přípravy podkladů pro jednání Výboru vlády, zabezpečování vnitrostátní koordinace práce ministerstev a dalších ústředních orgánů státní správy a České národní banky při plnění úkolů spojených s prováděním Evropské dohody.

    Pracovní skupiny expertů vytvářené z rozhodnutí Pracovního výboru k přípravě odborných stanovisek.

    Usnesením č. 631/1994 vláda uložila členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy, aby se v rámci své kompetence při provádění Evropské dohody účastnili porad Výboru vlády pro evropskou integraci a předali ministru zahraničních věcí jmenné návrhy zástupců svých resortů do Pracovního výboru pro provádění Evropské dohody.

    Současně vláda uložila ministru zahraničních věcí předložit na první zasedání Výboru vlády pro evropskou integraci návrh na způsob fungování tohoto orgánu a dalších orgánů zajišťujících proces integrace České republiky do Evropské unie.

    Členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy pak vláda doporučila, aby v rámci své kompetence při provádění Evropské dohody zřídili ve svých resortech specializovaná pracoviště pro záležitosti evropské integrace a guvernérovi České národní banky, aby jmenoval svého zástupce do Pracovního výboru pro provádění Evropské dohody.

    V období po podání žádosti o plnoprávné členství České republiky v Evropské unii (etapa negociace o plném členství) bude dále pracovat Negociační skupina jmenovaná vládou z členů vlády s úkolem připravovat a vést jednání o plném členství podle mandátu uděleného vládou.

    2. Zásady činnosti Výboru vlády pro evropskou integraci

    Na prvním jednání Výboru vlády pro evropskou integraci dne 23.3.1995 byl v souladu s usnesením vlády č. 631/95 schválen návrh zásad činnosti Výboru vlády pro evropskou integraci a návrh statutu Pracovního výboru pro provádění Evropské dohody.

    Dále byla projednána zpráva o připravenosti ČR na provádění ED a byl přijat další postup ČR vůči EU uvedený ve zprávě. Návrhy zásad Výboru vlády i statutu Pracovního výboru upřesňují a konkretizují ty úkoly, které je třeba zajišťovat z hlediska vnitrostátní koordinace provádění ED.

    Výbor vlády je strategickým orgánem, který projednává a připravuje politická a koncepční stanoviska a doporučení jak ve vztahu k provádění ED, tak ve vztahu k přípravě na plné členství ČR v EU.

    Projednává a koordinuje postup jednotlivých resortů ve vztahu k orgánům EU i k vládě ČR.

    Schůze Výboru vlády se konají pravidelně, zpravidla jedenkrát za dva měsíce a dále podle potřeby. Schůze řídí v souladu s usnesením vlády č. 631/95 předseda vlády, zúčastňují se stálí a podle potřeby nestálí členové a předseda Pracovního výboru. Materiály předkládá:

    a) Ministerstvo zahraničních věcí v podobě obecných a souhrnných dokumentů,

    b) příslušný ministr společně s ministrem zahraničních věcí v případě dalších, resp. resortních materiálů.

    Výbor vlády v případě potřeby postupuje svá opatření a další záležitosti k zajištění Pracovnímu výboru.

    Výbor vlády si vyžaduje od Pracovního výboru materiály k projednání nebo k informaci, a na jejich základě v případě potřeby pověřuje své členy přípravou návrhů pro schůzi vlády ČR.

    3. Statut Pracovního výboru a institucionální rámec Evropské dohody

    Pracovní výbor pro provádění Evropské dohody jako meziresortní koordinační a dohlížecí orgán nad prováděním ED má základní principy činnosti zakotveny ve svém statutu (Příloha č. 2). Součástí statutu je institucionální rámec ED a seznam pracovních skupin, které Pracovní výbor zřídil k jednotlivým částem ED. Gestorem pracovních skupin je příslušný ústřední orgán státní správy, popř. ČNB, do jejichž působnosti převážně daná problematika patří. Předsedu i členy pracovní skupiny jmenuje ministr nebo vedoucí gestorského orgánu státní správy, příp. guvernér ČNB, a to na návrh věcně příslušných ministrů a vedoucích ostatních ústředních orgánů státní správy, příp. ČNB. Pracovní skupiny by měly být základem budoucí negociační skupiny, která bude vyjednávat s EU podmínky členství ČR v EU.

    Následující přehled pracovních skupin uvádí pro jednotlivé pracovní skupiny jejich gestory a spolupracující resorty. Působnost pracovních skupin je vyjádřena jednak podle oblastí integrace pomocí článků Evropské dohody. Přehled však není přiřazením gestorství za články ED. (Složení pracovních skupin je průběžně upřesňováno podle potřeb řešených úkolů).

    PRACOVNÍ SKUPINY PRACOVNÍHO VÝBORU PRO PROVÁDĚNÍ EVROPSKÉ DOHODY (institucionální rámec):

    Název pracovní skupiny ((*) u jednotlivých skupin jsou uvedeny:
    - římská čísla označují oblasti integrace (podle přehledu v následující kapitole 4)
    - příslušné články Evropské dohody*) Gestor Spolupracující resort

    1. Volný pohyb zboží MPO

    I., IX., XXIII.

    - obchodní politika MPO MF-GŘC, MHS , MZe

    čl. 8-37, 93

    - ochrana spotřebitele MPO

    čl. 92

    - ochrana průmyslového, duševního MPO, MK , ÚPV

    a obchodního vlastnictví

    čl. 67

    2. Volný pohyb služeb, podnikání MH

    II., VIII.

    - liberalizace poskytovaných služeb MH ČNB, MHS , MPSV, MF, čl. 56-59,89 MV, MPO , MD

    - podnikání /zakládání společností/ MH MPSV, ČNB, MPO , čl. 45-55,90 ÚLVS, MF, MV

    3. Volný pohyb osob, soc. politika MPSV

    III., XXI.

    čl. 38-44, 88 MV, MZ, MŠMT

    4. Volný pohyb kapitálu ČNB, MF

    IV., XIX.

    - běžné platby a pohyb kapitálu ČNB , MF

    čl. 60-63,65

    - podpora a ochrana investic MF MPO, ČNB čl. 74

    - odstraňování daňových překážek MF MPO , MH

    - praní peněz MS, MV MF , ČNB, MF-GŘC čl. 68

    5. Hospodářská soutěž, veřejné zakázky MHS

    V., VII. ostatní příslušné ústřední čl. 64 (kromě odst.1 iii, 3, 4a, 4b), čl. 66 orgány

    - veřejné zakázky

    čl. 68 čl.

    6. Státní pomoc MF MHS

    VI.

    čl. 64 odst.1 iii, 3, 4a, 4b

    7. Průmyslová spolupráce MPO

    XI., XIV.

    - restrukturalizace MPO

    čl. 73

    - energetika, jaderná bezpečnost MPO MŽP

    čl. 79, 80

    8. Ekonomická, finanční a měnová politika,

    finanční služby a finanční spolupráce MF, ČNB, MH

    II.3, XVIII., XXVII., XXIX.

    - finanční služby v působnosti MF MF ČNB, MPO, MH

    čl. 46, odst. 2 MPSV , MV , ÚLVS

    - bankovnictví a navazující finanční služby ČNB

    čl. 84

    - ekonomická politika MH MPSV, MŠMT, ČSÚ čl. 72, 95 MZ, MPO , MF-GŘC

    MF, ČNB

    - finanční politika MF , ČNB

    čl. 95

    -finanční spolupráce MF ČNB

    čl. 98 - 103 (kromě čl.99 odst.1)

    - měnová politika ČNB MF

    čl. 85

    9. Harmonizace práva ÚLVS

    X. příslušné ústřední orgány.

    čl. 69-71

    10. Spolupráce ve vědě a výzkumu, MŠMT

    vzdělání XII. MH, MPO , MZV , MZ, čl. 76, 77 MZe, MPSV , ČNB, MŽP

    11. Zemědělství MZe

    XIII.

    - zemědělská politika MZe , MPO , MH čl. 78

    - veterinární a fytosanitární kontroly

    12. Životní prostředí MŽP

    XV.

    čl. 81 MH, MZe , MZ

    13. Doprava, dopravní služby MD

    XVI. MH, MF-GŘC, MŽP, MF

    čl. 57,82

    14. Průmyslové normy a posuzování shody

    X.1 ÚNMZ ostatní příslušné ústřední . čl. 75 orgány

    15. Regionální politika, strukturální MH

    fond, fond soudržnosti

    XX. MV , MK , MZV, MF, čl. 87 MPSV, MZe

    16. Informace, komunikace, telekomunikace MH, ČSÚ

    XVII., XXII. MV

    čl. 83, 91

    17. Statistika ČSÚ

    XXIV. MH, MV , ČNB čl. 94

    18. Omamné a psychotropní látky MV

    XXV. MZ, MF-GŘC , MZV, MS čl.96, ÚNMZ, MŠMT, MPO, MPSV , MZe

    19. PHARE MH

    část. XXVIII. ostatní příslušné čl. 99/odst. 1, čl. 100 ústřední. orgány

    20. Kulturní spolupráce MK

    XXVI.

    čl. 97

    21. Politický dialog MZV

    XXVIII.

    čl. 1-7

    22. Justice a vnitřní záležitosti MS , MV MF-GŘC

    4 Oblasti integrace

    V Evropské dohodě jsou věcně obsaženy následující oblasti integrace:

    I. Volný pohyb zboží

    II. Poskytování služeb

    II.1. Dopravní služby

    II.2. Cestovní ruch

    III. Volný pohyb pracovníků

    IV. Volný pohyb kapitálu

    IV.1. Běžné platby a volný pohyb kapitálu

    V. Hospodářská soutěž

    VI. Státni pomoc (veřejná podpora)

    VII. Veřejné zakázky

    VIII. Podnikání

    VIII.1. Zakládání společností, národní zacházení

    VIII.2. Odstraňování daňových překážek

    IX. Ochrana duševního, průmyslového a obchodního vlastnictví

    X. Harmonizace práva

    X.1. Harmonizace technických předpisů, norem a postupů při posuzováni shody

    XI. Průmyslová spolupráce

    XII. Spolupráce ve vědě a výzkumu

    XIII. Zemědělství

    XIV. Energetika

    XV. Životní prostředí

    XVI. Doprava

    XVII. Telekomunikace

    XVIII. Měnová politika

    XlX. Praní peněz

    XX. Regionálni rozvoj

    XXI. Sociálni spolupráce

    XXII. Informace, komunikace

    XXIII. Ochrana spotřebitele

    XXIV. Statistika

    XXV. Omamné a psychotropní látky

    XXVI. Kulturní spolupráce

    XXVII. Finanční spolupráce

    XXVIII. Institucionálni otázky

    XXIX. Ekonomická politika

    5. Interní útvary v ústředních orgánech státní správy České republiky

    V jednotlivých resortech byla postupně zřízena ve smyslu usnesení vlády č. 631/1994 specializovaná pracoviště pro záležitosti evropské integrace nebo byly těmito úkoly pověřeny útvary pro mezinárodní vztahy. Tato pracoviště spolupracují zejm. s Ministerstvem zahraničních věcí. Některá ministerstva (např. MH, MPO, MPSV, MV, ČBÚ) zřídila zvláštní útvary pro problematiku legislativy ES (obvykle v rámci legislativních útvarů).

2011 Úřad vlády ČR | O přístupnosti